دانشگاه . تهران .   Tehran .university

دانشگاه . تهران . Tehran .university

نظارت بر امور مدیریت و برنامه ریزی کشور . دریچه ای بر شهر تهران با بررسی های انسانگرایانه ی اجتماعی و اقتصادی و آغازگردر دانش و هنر
دانشگاه . تهران .   Tehran .university

دانشگاه . تهران . Tehran .university

نظارت بر امور مدیریت و برنامه ریزی کشور . دریچه ای بر شهر تهران با بررسی های انسانگرایانه ی اجتماعی و اقتصادی و آغازگردر دانش و هنر

مدیریت کارخانه ( سرپرستی کارگاه ) (5: تولید صنعتی

 

مدیریت کارخانه ( سرپرستی کارگاه ) (5: تولید صنعتی

 

تولید صنعتی (1)

 

مفهوم مدیریت تولید در مضمون « تولید » کالاها یا خدمات است که ، در صنعت ، معمولا" مترادف با واژه ی « ساختن » می باشد . برای ساختن به عواملی نیاز می رود که مجموعا" در « سرمایه » و « کار » خلاصه شده اند ؛ امٌا گاهی آن را به عواملی متعدد تر و اکثرا" آن را به چهار عامل اصلی تقسیم می کنند :

-      زمین

-      - سرمایه ( ساختمان – تاسیسات و تجهیزات –ماشین آلات – ابزار – مواد اولیٌه – انرژی – پول – ارز – و... )

-      کار ( نیروی انسانی )

-      مدیریت

اهمٌیت مدیریت در آنجاست که سه عامل نخست بدون عامل مدیریت که خدمات رسانی ( برنامه ریزی – سازماندهی – گزینش و استخدام – امور بودجه – و... ) و هماهنگی و نظارت و کنترل را برعهده دارد ، بیفایده و تقریبا" عقیم اند . بنابر این نخستین و مهم ترین وظیفه مدیریت تولید رسیدن به اهداف تولید ( یک محصول یا محصولات ، یک خدمت یا خدمات ) است ؛ و اهدافی چون رسیدگی به امور کارکنان ، آموزش ، و... از اهداف ثانویه و به اصطلاح فرعی وی به شمار می روند .

 

تولید صنعتی ، تولید ( ساختن ) ، سرمایه ، کار ، زمین ، مدیریت ، خدمات رسانی مدیریت ، هماهنگی ، نظارت و کنترل ، آموزش و امور کارکنان 

مدیریت کارخانه ( سرپرستی کارگاه ) ( 4 : مدیریت تولید

مدیریت کارخانه ( سرپرستی کارگاه ) ( 4 : مدیریت تولید

 

مدیریت تولید

 

گروهی که فروش و به طور کلٌی « توزیع کالاها و خدمات » را نیز جزئی از تولید قلمداد می کنند هرشرکتی را یک « واحد تولیدی » و مدیریت آن را مدیر تولید به شمار می آورند . امٌا اگر در هر موردی یک شرکت به مفهوم یک هسته تولیدی نباشد در قلمرو صنایع ، هرشرکتی واقعا" و بدون شک ، یک واحد تولیدی ( دارای کارخانه ، کارگاه یا هردو ) است . منتهی مدیریت تولید از آنجا از مدیریت صنعتی به مفهوم وسیع کلمه متمایز می گردد که :

اولا" فقط در محدوده اقتصاد خرد ( مبحث شرکت ها ) قرار گیرد ؛ و به این ترتیب با مدیریت صنعتی کلان ( در سطح کشور یا غیر از آن ) فاصله یابد

ثانیا" اگر چه به اموری چون امور کارکنان – حسابداری و فروش نیز ارتباط می یابدامٌا اصولا" مسؤولیت آن در چهار چوب وظیفه ی خود ، یعنی امور تولیدی کارخانه یا کارگاه است . نهایتا" : مدیریت تولیدی مفهومی نسبتا" خاص تر و فنی تر از مدیریت صنعتی دارد .


مدیریت کارخانه ، مدیریت کارگاه ، مدیریت تولید ، شرکت ، واحد تولیدی ، مدیریت صنعتی ، اقتصاد خرد 

مدیریت کارخانه ( سرپرستی کارگاه ) (3: کارخانه

 

مدیریت کارخانه ( سرپرستی کارگاه ) (3: کارخانه

 

کارخانه


یک کارخانه ، برخلاف یک شرکت ، دارای شخصیت حقوقی مستقل نیست . بلکه به عنوان سازمان تولیدی ، یا یکی از سازمان های تولیدی شرکت ( که دارای سازمان های فروش ، امورکارکنان ، و... نیز هست و زیر نظر یک مدیریت عامل و تحت یک حسابداری واحد قرار گرفته اند ) می باشد ، و به این ترتیب :

یک شرکت ممکن است شامل یک یا چند یا حتی چندین کارخانه و گاه کارگاه مستقل باشد .

 

تعریف

کارخانه شامل اشیاء فیزیکی مورد استفاده یک شرکت  ، مانند ساختمان و ماشین آلات به صورتی مستقردر یک محل است که در آن مجموعه ایاز سرمایه و نیروی انسانی به منظور تولید کالا یا خدماتی خاص به کار افتاده اند .

 

مدیریت کارخانه

مدیر کارخانه با تمام قدرت و وسعتِ حیطه مسؤولیت خود ، فقط یک مدیر اجرائی است که زیر نظر تصمیم گیرنده واقعی ( مدیر استراتژیکی ) ، یعنی مدیر شرکت به انجام وظیفه می پردازد .

 

کارگاه

کارگاه به مفهوم بخشی فنٌی از امور تولیدی یک کارخانه است که در آن ساخت کالا ، یا فرایند خاصٌی از تولید صورت می گیرد . مثل کارگاه قالب سازی یا کارگاه رنگرزی .

 

سرپرست کارگاه

کارگاه ها طبیعتا" فاقد امور اداری و مالی مستقل هستند و بنابر این ، مدیریت مسؤول کارگاه حتی بیش از مدیریت اجرائی کارخانه جنبه ای منحصرا" فنٌی دارد : شخصی است متخصص و به خصوص مجرٌب

 

امٌا به طورکلٌی هرکارخانه و هرکارگاه ، یک واحد تولیدی شناخته شده مدیریت آنان تا حدودی از مباحث مدیریت تولید است . 

مدیریت کارخانه ( سرپرستی کارگاه ) (1: بنگاه اقتصادی ( شرکت )

 

مدیریت کارخانه ( سرپرستی کارگاه ) (2: انواع بنگاه اقتصادی یا شرکت


به طور کلٌی شرکت ها به سه نوع تقسیم می شوند :

1 – شرکت های دولتی

2 – شرکت های تعاونی

3 – شرکت های خصوصی

طبیعتا" شرکت های خصوصی تقریبا" به طورکامل دنبال منافع خود بوده و به اصطلاح تابع افکار و مکتب « سرمایه داری » هستند . امٌا تولید کالاها یا خدمات وجه مشترک تمام واحدهای تولیدی را تشکیل می دهد .

 

اجزاء شرکت ( سازمان )

گرچه اساس یک شرکت صنعتی بر تولید است؛ امٌا به جز واحد تولید یا واحد های تولیدیِ خود  نیازمند واحدهای دیگری که گاه عموما" واحدهای اموراداری و پشتیبانی خوانده می شوند نیز هست که به ساده ترین صورت خود در نمودارگونه ی زیر آمده اند :

             --- طرٌاحی

             ا

             --- امورکارکنان

             ا

مدیرعامل  --- تولید

             ا

             ---حسابداری

             ا

             --- فروش


با این وجود عامٌه مردم غالبا" شرکت را به همان معنی کارخانه یا واحد تولیدی بنگاه اقتصادی می دانند .

در ایران مشتبه بودن این مفاهیم ، از جمله در امر پژوهش و آموزش ، مسائل متعددی را مطرح می کند ؛ به خصوص که برخی از مراجع اداری ، مثلا" مرکز آمار ، اصطلاح کارگاه صنعتی را تقریبا" به جای کارخانه به کار برده اند . امٌا معمولا" در مباحث علمی می توان واحد تولیدی یک شرکت را شامل چند کارخانه یا چندکارگاه دانست .


انواع شرکت ، شرکت دولتی ، شرکت تعاونی ، شرکت خصوصی ، سازمان شرکت ، تشکیلات شرکت ، کارخانه ، کارگاه ، تعاریف قانونی ، علیرضا آیت اللهی 

مدیریت کارخانه ( سرپرستی کارگاه ) (1: بنگاه اقتصادی ( شرکت )

 

مدیریت کارخانه ( سرپرستی کارگاه ) (1: بنگاه اقتصادی ( شرکت )



سرپرستی کارگاه



بحث از مسؤولیت کارگاه و مدیریت کارخانه طبیعتا" در محدوده ی مدیریت تولید ، و مربوط به واحدهای تولیدیِ مؤسسات اقتصادی یا به زبان عامٌه مردم ایران شرکت های صنعتی است .

 

مؤسسه اقتصادی ( شرکت )

مؤسسه اقتصادی یا شرکت تداعی کننده واقعیت هائی عینی در امور اقتصادی است که همه روزه مقابل چشمان ما ظاهر می شوند : کارخانه ها ، مغازه ها ، دفترها ، و...

 

تعریف

مؤسسه اقتصادی سازمانی استکه اصولا" برای تولیدو فروش ( و گاهی فقط برای فروش ) کالاها و خدمات ، یا یکی از آنها به وجود آمده است .

در عمل :

1 – بسیاری از شرکت ها در قالب یک مرکز تصمیمگیری عمل می کنند .

2 – اکثر قریب به اتفاق شرکتها در پی کسب حد اکثر نفع ممکن هستند .

امٌا گاه مدیرعامل یا مدیران یک شرکتتابع شرکت یا سازمان بزرگتری بوده حق تصمیمگیری در خصوص نوع محصول مورد تولید ، روش تولید آن ، روش فروش و بازارپسند کردن آن ، و ... را ندارند ؛ یا مثلا" در خدمت منافع عمومی بوده مانند یک شرکت دولتی ( و برخلاف شرکتهای بخش خصوصی ) منحصرا" به دنبال نفع خود و به اصطلاح سودجوئی نیستند .

مدیریت کارخانه ، سرپرستی کارگاه ، مدیریت تولید ، مؤسسه ( بنگاه ) اقتصادی ، شرکت صنعتی – بازرگانی ، تعریف بنگاه اقتصادی ، مرکز تصمیمگیری ، هدف انتفاع ، شرکت خصوصی ، شرکت دولتی