لزوم تهیه سند آمایش سرزمین کشور

۹۶/۰۶/۰۴ :: ۱۵:۲۳

رهبر معظم انقلاب در دیدار هیأت دولت مطرح کردند

در آمایش سرزمینیِ استانها کارهایی شده است اما در آمایش سرزمینیِ کشور، هنوز سندی نداریم که باید برای تدوین و اجرای این سند مهم، برنامه زمان‌بندی تهیه شود.

موضوع اصلی در آمایش سرزمینیِ رئیس جمهوری ایران

  

در جلسه هیات دولت؛

روحانی: باید در اداره استان ها به مطالبه مردم در دوران انتخابات توجه شود

وزیران از فعالیت استانداران پشتیبانی کنند

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری با تاکید بر این که با وجود اختلاف و تنش نمی‌توان به موفقیتی دست یافت، گفت: مردم خواست و مطالبه خود را در دوران انتخابات و در اجتماعات مختلف مطرح کردند که باید در اداره استان‌ها به آن توجه شود.

به گزارش ایرنا :

.................

رئیس قوه مجریه با بیان این که هر استانی ویژگی و استعداد خاص خود را دارد و برای ایجاد رونق و توسعه بایستی به این ویژگی‌ها توجه شود، اظهارکرد: موضوع اصلی در آمایش سرزمینی این است که هر استانی از یک استعداد و امتیاز برخوردار است و تجربه نشان داده که اگر براساس آمایش سرزمینی حرکت کنیم موفق خواهیم بود و در غیر این صورت پیشرفت و موفقیت قابل توجهی ایجاد نخواهد شد و به مانند حرکت برخلاف جریان رودخانه خواهد بود.

إنّا لله وإنّا إليهِ رَاجعُون

20 میلیون جمعیت شهری در بافت های ناکارآمد زندگی می کنند

     ارسال به دوستان

وزیر راه و شهرسازی:

20 میلیون جمعیت شهری در بافت های ناکارآمد زندگی می کنند

سنندج - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی گفت: 20 میلیون نفر از جمعیت شهری کشور در بافت های ناکارآمد زندگی می کنند که این شرایط در استان کردستان حادتر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس آخوندی روز پنجشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان کردستان اظهار داشت: باید در هر محله از بافت های ناکارآمد، مجموعه خدمات مختلفی تعریف و خدمات عمومی و زیرساختی را با شهرداری به صورت مشترک برای ساکنان این مناطق اجرا کرد.
وی با اشاره به اینکه با قوه قضاییه هماهنگی شده تا برای خانه هایی که در زمین های قراردادی ساخته شده سند صادر شود، افزود: پس از صدور سند؛ صاحبان این خانه ها از بانک هم تسهیلات دریافت می کنند که این خبر خوبی برای ساکنان بافت های فرسوده و ناکارآمد است.
آخوندی با بیان اینکه استان کردستان موقعیت بسیار ممتازی دارد و باید به این موقعیت توجه ریادتری شود، اضافه کرد: باید بتوانیم از این موقعیت در جهت توسعه و آبادانی استان استفاده کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از سخنان برخی نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه یادآور شد: نمایندگان برای جلب توجه چهره بدی از استان نشان می دهند تا منابعی جمع آوری کنند اما این کار موجب رویگردانی مردم از استان می شود.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: درخواست کمک و اعتبار از سوی مسئولان کاری پسندیده است اما چهره استانی با این زیبایی و موقعیت استراتژیک و ظرفیت را نباید، پلشت و نا زیبا جلوه داد.
وی خطاب به یکی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: چرا زمانی که اعتبارات کریدور شمال - جنوب در مجلس کاهش پیدا کرد به عنوان نماینده مردم جلوی این کم شدن را نگرفتید و از حقوق مردم دفاع نکردید؟
آخوندی با اشاره به اینکه کریدور شمال - جنوب و سایر کریدورها در دولت فعلی مطرح و اجرایی شده است، اظهار داشت: کریدور زاگرس تعریف و مدیر پروژه خاص برای آن تعیین شد که امیدواریم با پرداخت تعهداتی که به پیمانکاران داریم گام اساسی در تسریع این پروژه برداریم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین محور شرق به غرب از سمت سنندج به همدان را در دست اجرا داریم که با سرعت خوبی در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه اجرای قطعه سنندج - کامیاران را در اولویت قرار می دهیم، یادآور شد: مسیر سنندج - مریوان با وجود نیاز به حفر تونل و هزینه های بالا اینک در وضعیت مناسبی در حال ساخت است و مطالعات همه محورهای ضروری در استان نیز در حال انجام است.
آخوندی با بیان اینکه همه قطعات راه آهن سنندج - همدان به پیمانکار سپرده شده است، گفت: برای راحتی بیشتر مردم تصمیم گرفتیم ایستگاه راه آهن را با وجود شیب بالای مسیر به داخل شهر بیاوریم.
وی تاکید کرد: کل موضوع بازآفرینی شهری هم در این دولت فعال شد و این مناطق حاشیه ای از سال های گذشته وجود داشته اما کسی به آنها توجهی نمی کرده البته کسانی باید امروز پاسخگو باشند که میلیاردها میلیارد پول کشور را در دوره ای که مسئولیت داشتند، هدر داده و کاری نکردند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وضعیت شهرهای بانه، سقز و مریوان در شرایط طاقت فرسایی قرار داشت اما امروز بهتر شده است، افزود: نمی گویم در زمان حاضر شرایط مناسبی دارند اما اکنون دارای طرح و نقشه اند و پروژه های عملیاتی برای آنها تعریف شده یا در حال اجرا است.
به گزارش ایرنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صبح پنجشنبه به منظور بازدید از چند طرح بازآفرینی شهری و اطلاع از روند ساخت پروژه های راهسازی به کردستان سفر کرد.
آخوندی در این سفر از طرح های در حال اجرای بازآفرینی شهری در ناحیه منفصل شهری نایسر، حسن آباد، ننله و محلات فرجه، تقتقان و آغه زمان در شهر سنندج بازدید می کند.
شرکت در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان کردستان و بازدید از پروژه چهار بانده کردن جاده گردنه صلوات آباد و همچنین خط آهن همدان - سنندج از دیگر برنامه های سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به کردستان است.
/9102/6108

انتهای پیام /* 

 

اختصاص 20 میلیارد ریال برای ساماندهی دریاچه گهر

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ :: ۱۸:۳۸

رئیس سازمان میراث فرهنگی خبر داد

اختصاص 20 میلیارد ریال برای ساماندهی دریاچه گهر

خبرگزاری فارس: اختصاص 20 میلیارد ریال برای ساماندهی دریاچه گهر

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: به منظور ساماندهی دریاچه گهر 20 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، علی‌اصغر مونسان عصر امروز در جریان سفر دو روزه به استان لرستان و در بازدید هوایی از دریاچه گهر گفت: به منظور ساماندهی این جاذبه گردشگر پذیر 20 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شد.

وی افزود: اعتبار مورد نظر به صورت مشترک توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و استانداری لرستان تأمین خواهد شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از بازدید هوای از چند جاذبه طبیعی و گردشگرپذیر لرستان ساعتی دیگر برای افتتاح طرح گردشگری و بازدید از چند اثر تاریخی به بروجرد سفر می‌کند.

انتهای پیام/ذ

دومين «ژئو پارک» ايران در همدان : گردشگری

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ :: ۱۰:۲۴

فارس از ضرورت توجه مسؤولان به يك ايده گردشگری گزارش می‌دهد

دومين «ژئو پارک» ايران در همدان

«فروچاله‌ها» جاذبه گردشگری می‌شوند

خبرگزاری فارس: دومين «ژئو پارک» ايران در همدان/ «فروچاله‌ها» جاذبه گردشگری می‌شوند

تحقق «ژئو پارک» همدان در انتظار توجه ویژه مسوولان ارشد استان است تا از ظرفیت موجود و شرایط فعلی استفاده كنند شاید دریچه‌ای بر روی رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال باشد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ظرفیت‌ها و استعدادهای بی‌شمار همدان می‌تواند این شهر را به دومین ژئوپارک ایران پس از جزیره قشم تبدیل کند تا از نعمات خدادادی بی‌نظیرش در حوزه گردشگری بهره وافر ببرد و خط بطلانی بر مشکلات اقتصادی و بیکاری بکشد.

شاید هیچ کس باور نمی‌کرد که اتفاقاتی چون فروچاله‌ها و یا مواد مذاب به سطح زمین نرسیده می‌توانند یک جاذبه توریستی باشد و علاقمندان ژئوتوریسم یا زمین گردشگری را به همدان بکشاند. هرچند پدیده‌هایی چون فروچاله‌ها تا امروز به عنوان یک تهدید به حساب می‌آمدند اما به نظر می‌رسد صنعت پویایی چون گردشگری می‌تواند از این تهدیدها یک فرصت بیافریند که به تولید ثروت بیانجامد.

در حال حاضر استان همدان از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور مستعد ایجاد ژئوپارکجهانی شناخته شده و بهتر است فرصت را غنیمت شمرده و در سالی که همه توجه‌ها به پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین معطوف شده گام بزرگی در این راه بردارد.

در حال حاضر سازمان زمین‌شناسی کشور در انتظار حرکت استان همدان است تا اقدامات خود را در این راستا آغاز کند به ویژه اینکه تجربه جزیره قشم نیز در این حوزه وجود دارد و می‌تواند در تسریع امور تأثیر بگذارد.

ژئو پارک همدان فرصتی برای رونق گردشگری

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: ژئوپارک همدان در حاشیه کنفرانس سفرای کشورهای خارجی در همدان از سوی رئیس سازمان زمین‌شناسی و معاون وزیر مطرح شد.

علی خاکسار افزود: مطالعاتی در این حوزه انجام شده و با توجه به شرایط همدان و ساختار زمین‌شناسی خاص آن برای تعریف ژئوپارک مطلوب شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه زیبایی‌ها و چشم‌اندازهای طبیعی و ذخایر معدنی استان بستر ایجاد ژئوپارک را در همدان فراهم کرده، تصریح کرد: با اجرای طرح ژئوپارک در همدان یک ظرفیت مطلوب برای رونق صنعت گردشگری استان ایجاد می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه ژئوپارکضوابط خاص خود را دارد و کمترین دخل و تصرف در طبیعت باید انجام شود، ادامه داد: روستاها و مناطقی چون گنجنامه زیرساخت لازم را دارند و نیاز به دخل و تصرف نیست.

وی با تأکید براینکه رونق گردشگری عواید بسیاری برای مردم دارد، خاطرنشان کرد: حمل و نقل، اماکن گردشگری، پذیرایی و سوغات می‌تواند رونق یابد و اطراف گنجنامه می‌تواند از آن منتفع شود.

خاکسار با اشاره به اینکه ژئوپارک تنها به صورت کلی مطرح شده است، گفت: برای تحقق این موضوع باید کار مطالعاتی گسترده انجام شود و متولی اصلی آن و  حوزه‌های وظایفی هر دستگاه مشخص شود.

برای توسعه شعارها را کنار بگذاریم

رئیس هیأت مدیره دهکده گنجنامه نیز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: گردشگری یک بسته است که هرچه کاملتر بوده و از تنوع بالایی برخوردار شود، می‌تواند برای مسافران جذابیت بیشتری داشته باشد.

سعید ترابیان افزود: بسیاری از کشورهای پیشرو در گردشگری دارای بخش‌های مختلفی هستند که تنوع بسیاری ایجاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: همه برای تفریح سفر نمی‌کنند بلکه رویدادهای بسیاری هستند که می‌توانند برای گردشگران جذابیت داشته و آنان را وادار به سفر کنند.

این فعال گردشگری با بیان اینکه برای رونق گردشگری باید شعارها را کنار بگذاریم، ادامه داد: سرمایه‌گذار را نباید رها کرد و باید با ایجاد زیرساخت‌های لازم را برای فعالیت آنها نسبت به جذب سرمایه‌ اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: ژئوپارک همدان نیز می‌تواند یک جاذبه گردشگری جدید باشد اما باید به طور کامل و به دور از شعارها اجرا شود.

ترابیان گفت: باید به زیرساخت‌ها از جمله تعریف یک برند معتبر برای گردشگری استان فراهم شود و تنها به امور روبنایی توجه نشود که چند صباحی بگذرد.

وی تأکید کرد: اگر برای سرمایه گذار دلخوشی و انگیزه ایجاد نشود ماندگار نخواهد بود و به منطقه دیگری می‌رود.

پدیده‌های زمین شناختی همدان، فرصتی برای تحقق ژئوپارک

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: این سازمان یک بحث جدید در حوزه گردشگری به نام ژئو وریسم یعنی زمین گردشگری در کشور تعریف کرده است.

مرضیه لک افزود: زمین گردشگری یعنی ظرفیت‌های زمین‌شناسی خاص که در کنار ظرفیت‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و فرهنگی یک منطقه ارزش خاصی به آن منطقه می‌دهد که به آن‌ها سایت‌های ژئو توریستی گفته می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی سایت‌های ژئوتوریستی یک منطقه زیاد باشد آن منطقه می‌تواند به ژئو پارک تبدیل شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ابتدا باید یک ژئو پارک را در سطح ملی به ثبت رساند، ادامه داد: وقتی یک ژئو پارک در سطح ملی تعریف شد باید اقدامات استانداردسازی صورت گیرد تا آن را در سطح بین‌المللی نیز به ثبت برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: همدان به دلیل جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و جوامع محلی از یک سو و داشتن ظرفیت‌های خاص زمین شناسی از سوی دیگر می‌تواند به یک ژئو پارک تبدیل شود.

لک با اشاره به اینکه ژئوپارک‌های اشتغال مستقیم و غیر مستقیم می‌آفریند، گفت: ژئو پارک‌ها علاوه بر داشتن همه مزایایی که صنعت گردشگری دارد، می‌توان فارغ التحصیلان زمین‌شناسی را به عنوان راهنمایان تورها به کار گرفت.

وی  با اشاره به اینکه در ایران تا کنون تنها یک ژئو پارک وجود دارد، افزود: در همه سایت‌های ژئو پارک جزیره قشم  استانداردهای لازم رعایت و راه‌هایی مناسب به مناطق خاص زمین شناسی ایجاد شده است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور تصریح کرد: در سایت‌های جزیره قشم استانداردسازی لازم صورت گرفته و هیچگونه جسم غیر طبیعی مانند پلاستیک استفاده نشده بنابراین ژئوپارک همراه با توسعه پایدار و حفظ محیط زیست است.

وی  ادامه داد: همدان به دلیل داشتن باتولیت الوند یعنی مواد مذابی که میلیون‌ها سال قبل موفق نشدند به روی سطح زمین برسند و گرمای آنان باعث پخته شدن یا دگرگونی سنگ‌های نزدیک به سطح زمین می‌شود، برای زمین‌شناسان بسیار جذاب است.

لک با اینکه غار علیصدر نیز یک پدیده فرسایش رسوب‌شناسی است، خاطرنشان کرد: در کنار این دو پدیده شگفت‌انگیز، کانی‌های بسیار درشتی داریم که در پتماتیک‌ها مشاهده می‌شود و در دنیا کم نظیر هستند.

وی  گفت: مخاطرات زمین‌شناختی استان مانند پدیده‌های فرونشست دشت فامنین نیز از جمله جاذبه‌های زمین‌شناسی استان به حساب می‌آید.

در انتظار همراهی مسؤولان

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور اظهار کرد: این پدیده‌ها در استان همدان در کنار سنت‌های مردمی و جاذبه‌های تاریخی یک باب توریستی جدید در همدان تعریف می‎شود که همان ژئوپارکاست.

وی  افزود: استاندار همدان از ایده ژئوپارک استقبال و اعلام پشتیبانی کرد و به همین دلیل به دنبال نشست تخصصی با مقام ارشد اجرایی استان همدان هستیم تا بتوانیم ابعاد کار را توضیح دهیم.

لک تأکید کرد: امیدوار هستیم این دیدار هر چه زودتر محقق شود تا بتوانیم تا آبان‌ماه که رویدادهای 2018 انجام می‌شود بخشی از کار را پیش ببریم.

گزارش از سولماز عنایتی

انتهای پیام/ع

آمایش شهری : ۷۲ هزار هکتار بافت فرسوده در شهر‌ها

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ :: ۰۹:۰۲

عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد

۷۲ هزار هکتار بافت فرسوده در شهر‌ها

سکونت ۱۲ درصد جمعیت در سکونت‌گاه غیر رسمی

خبرگزاری فارس: ۷۲ هزار هکتار بافت فرسوده در شهر‌ها/ سکونت ۱۲ درصد جمعیت در سکونت‌گاه غیر رسمی

عضو کمیسیون عمران مجلس: بیش از ۷۲ هزار هکتار از شهر‌های ما بافت فرسوده است و باید سریعتر نوسازی شود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مجید کیانپور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما افزود: ۱۸ درصد جمعیت شهری کشورمان در این بافت‌ها ساکن هستند و حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد هم در سکونت گاه‌های غیر رسمی یا بافت‌های ناقص ساکن هستند که در مجموع ۳۰ درصد جمعیت شهری معادل ۱۹ میلیون نفر در بافت‌های نابسامان شهری هستند که ۷۲ هزار هکتار بافت‌های فرسوده شهری و ۵۵ هزار هکتار­ سکونت گاه‌های غیر رسمی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشورمان حادثه خیز است و به لحاظ بلا‌های طبیعی در معرض خطر قرار داریم، توجه به بازآفرینی و نوسازی بافت‌های شهری مهم است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کمتر از ۶ تا ۷ درصد برنامه‌های دولت در این زمینه اجرایی شده است، گفت: شاید یکی از علت ها، این است که همه بخش‌ها خود را ملزم به اجرای این برنامه ندانستند، در حالی که مسکن مقوله فرابخشی است و همه دستگاه‌های مربوط باید کمک کنند.

کیانپور افزود: مجلس با دست اندارکاران اجرای این برنامه از جمله بانک‌ها و وزارت خانه‌های امور اقتصادی و دارایی، کشور، راه و شهرسازی و جامعه مهندسان مشاور و انبوه سازان جلسات متعددی را برگزار کرده است.
وی با بیان اینکه دولت باید سیاستگذار و تسهیل گر باشد و زمینه را برای ورود بخش خصوصی فراهم کند، افزود: بخش خصوصی وارد بحث نوسازی بافت‌های فرسوده نمی‌شود، زیرا برای او توجیه اقتصادی و ارزش افزوده مناسب ندارد، بنابراین باید مشوق‌هایی مانند صدور پروانه رایگان و معافیت مالیاتی را برای او در نظر بگیریم تا نوسازی انجام شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید از تجربه موفق کشور‌های دیگر در این زمینه استفاده کنیم.
کیانپور با اشاره به اینکه ۱۶ تا ۱۷ هزار میلیارد تومان از اقساط مسکن مهر به بانک مسکن بر می‌گردد، افزود: این منابع باید در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد و ارزش افزوده آن که سالی حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان می‌شود در اهداف تولید مسکن و زیرساخت‌های مسکن مهر استفاده شود.

مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت باز آفرینی­ شهری ایران هم با حضور در این برنامه با اشاره به بند الف. ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه گفت: با توجه به این بند مقرر شد دولت هر سال ۲۷۰ محل را با رویکرد محله محور در دستور کار قرار دهد تا همه شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی در این محلات ارتقاء یابد.
وی ادامه داد: به استناد این موضوع در سی و نهمین ستاد ملی باز آفرینی شهری کشور با حضور رئیس جمهور برای نخستین بار برنامه جامع ملی بازآفرینی در کشور به تصویب هیئت وزیران رسید.
روستا با بیان اینکه این برنامه ۴ بخش اصلی دارد افزود: ۳۰ درصد این برنامه به موضوع نوسازی و مقاوم سازی مسکن اختصاص دارد و تا پایان برنامه ششم توسعه با اعتبار بالغ بر ۱۲۳­ هزار میلیارد تومان شامل ۱۳۳۴ محله در ۵۴۳ شهر کشور این برنامه مصوب شد.
وی اضافه کرد: برای تحقق این برنامه هیئت وزیران در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ مصوبه ۲۱ بندی را تصویب کرد که در آن ابزار‌های مالی و حمایتی مورد نیاز این برنامه تصویب شد.
عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در ارتباط­ با بخش مسکن در ۱۷۲ محله در زمینه­ توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی و ۳۷۰ طرح با اعتبار ۲ هزار و ۹۰۶ میلیارد ریال ورود کردیم.
روستا با اشاره به اجرای این طرح در محله‌های پایلوت در تهران افزود: در محله سیروس یک طرح ۹۸ واحدی را با شرکت سرمایه گذاری ساختمان بانک مسکن به عنوان شرکت توسعه گر آغاز کردیم که در حال حاضر­ در حال انجام است.
وی ادامه داد: شهرداری هم در یک طرح فعال است و به طور کلی بالغ بر ۴۰ هزار واحد مسکونی­ در کل کشور از محل اراضی دولتی در حال انجام است که ۶ هزار واحد آن مربوط به دولت و شهرداری هاست و ۲۴ هزار واحد مربوط به بخش خصوصی است.
وی با بیان اینکه هرمحله به ۸۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اضافه کرد: بازآفرینی شهری هر محله فرسوده حدود ۸ تا ۱۲ سال طول می‌کشد.
روستا با اشاره به اینکه دولت در ۴۷۲ محله ورود پیدا کرده است، گفت: ۱۹ توسعه گر بخش خصوصی برای نوسازی بافت‌های فرسوده احراز صلاحیت شدند، اما هنوز کار اجرایی را آغاز نکردند.
عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است.
وی افزود: دولت با مجموعه‌ای از ابزار‌های مالی و اراضی دولتی و تشویقی از نقش مداخله مستقیم کنار کشید و نقش تسهیل کننده دارد.
روستا اضافه کرد: از طریق بانک مرکزی به کمیسیون عمران پیشنهاد شده است حدود یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی استقراض شود و از محل آن به بخش خصوصی تسهیلات داده شود.
وی با اشاره به تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم گفت: در شهرداری تهران بیش ۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نوسازی شده در بافت‌های فرسوده داشتیم که مشتری نداشت، اما بر اساس آمار‌های سازمان نوسازی شهر تهران با توجه به این ابزار حمایتی دولت، بسیاری از این واحد‌ها فروش رفته است.
روستا افزود: سالی ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز است که از این مقدار ۷ هزار میلیارد تومان سهم شهرداری‌ها و ۸ هزار میلیارد تومان سهم دولت و ۱۰ هزار میلیارد تومان سهم بخش خصوص است.

فرهاد بیضیایی کارشناس مسکن نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در بحث کارآفرینی شهری­ راهبرد مشخص برای ورود به بحث بافت فرسوده وجود ندارد.
وی با بیان اینکه مسیری که وزارت راه و شهرسازی در خصوص بافت فرسوده دنبال­ می‌کند با مسیری که از مشاور رئیس جمهور در بافت فرسوده می‌شنویم کاملاً متفاوت است، افزود: وزارت راه و شهرسازی معتقد است دخالت‌های سنگین در زمینه بافت‌های فرسوده نباید انجام شود، اما مشاور رئیس جمهور در امور بافت فرسوده نگاه کلید به کلید را مطرح می‌کند که در این طرح اعتقاد به نوسازی کامل بافت فرسوده دارد.
بیضایی گفت: بانک مسکن با توجه به ۱۴ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان اقساط برگشت مسکن مهر نیازی به منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانک مرکزی ندارد و به راحتی می‌تواند از طرح نوسازی بافت‌های فرسوده حمایت کند، اما بانک مسکن با این پول کار تجاری می‌کند و تسهیلات بین بانکی پرداخت می‌کند و متاسفانه از تسهیلات مسکن مهر استفاده نامناسب می‌شود.

اسحاق رحمانیان یکی از انبوه سازان مسکن هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت:در خوزستان بافت‌های فرسوده در کنار بافت‌های جدید وجود دارند و جا به جایی آن‌ها به همت عالی نیاز دارد.

وی افزود: مشکل اصل برای انبوه سازان، مالکان و شهرداری‌ها هستند، شهرداری‌ها از حق خود نمی‌گذرند و با انبوه سازان به گونه مناسب و انگیزه بخش همکاری نمی‌کنند.

انتهای پیام/ب

طرح آمایش آب محور یکی از نیازهای مدیریت منابع آبی کشور است

طرح آمایش آب محور یکی از نیازهای مدیریت منابع آبی کشور است

یزد - ایرنا - وزیر نیرو با بیان اینکه طرح آمایش « آب محور» یکی از نیازهای مدیریت منابع آبی ایران است، گفت: اجرای این طرح موجب خواهد شد تا در یک دوره چند ساله وضعیت مصرف آب در بخش های مختلف کشور تغییر کند.

به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان پنجشنبه شب در نشست کارگروه سازگاری با کم‌ آبی استان یزد بر تدوین طرح یادشده تاکید کرد و افزود: تامین منابع آبی یکی از نیازها در حل پایدار مساله آب است.
وی با اشاره به موضوع کم آبی در استان یزد اظهار داشت: تمام تلاش برای انتقال آب به استان انجام خواهد شد و در این دوره از مدیریت وزارت نیرو برنامه انتقال بلند مدت آب به استان تدوین و در دستور کار دولت قرار می گیرد.
وی خاطر نشان کرد: امسال وزارت نیرو در بخش آب و موضوع انتقال آب به یزد این مساله را جمع بندی و پس از تکمیل به استان ابلاغ خواهد کرد.
اردکانیان تصریح کرد: هر اقدامی که برای انتقال آب یزد لازم باشد برای جذب بخش خصوصی و اعتبار انجام می‌ دهیم تا تامین آب یزد عملیاتی شود.
وی افزود: مساله تأمین آب یزد مستلزم تحقق یکسری پایبندی‌های پیش نیاز فرهنگی و اخلاقی است که در استان در سطح بسیار بالایی از پایبندی اخلاقی و فرهنگی وجود دارد.
وزیر نیرو در ادامه بر تدوین طرح «پایداری حیات استان» با مشارکت بخش خصوصی و تمام مسئولان و دست‌ اندرکاران حوزه آب در یزد تاکید کرد.
اردکانیان بر مصرف صحیح منابع آبی تاکید کرد و یادآور شد: بحث مصرف صحیح آب باید طوری در جامعه برنامه ریزی شود که حتی در زمان زیاد بودن این نعمت الهی هم درست و بهینه مصرف شود.
وزیر نیرو ،اصلاح قیمت آب را از دیگر ضرورت‌های اجرایی مدیریت منابع آبی کشور دانست و اظهار داشت: قیمت ها باید طوری اصلاح شود که بخش عمده‌ای از مردم به دلیل صرفه جویی آن را پرداخت نکنند.
وزیر نیرو، امروز به منظور بهره برداری از چند پروژه صنعت آب و برق و شرکت در کارگروه تخصصی سازگاری با کم آبی به یزد سفر کرد.
در سفر وزیر نیرو و هیات همراه به یزد عملیات اجرایی یک نیروگاه 10مگاواتی خورشیدی در مهریز شروع شد و بهره برداری از یک نیروگاه خورشیدی در مهریز و نیروگاه دیگری در اردکان آغاز و ساخت یک مخزن 10هزار مترمکعبی آب در میبد نیز آغاز شد.
7536/ 2047/

انتهای پیام /* 

تصویب کلیات طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان

۱۳۹۷/۰۵/۰۲ :: ۱۷:۲۲

مفتح خبر داد

تصویب کلیات طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان/آب به استان کرمان و خراسان جنوبی نیز منتقل می‌شود

خبرگزاری فارس: تصویب کلیات طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان/آب به استان کرمان و خراسان جنوبی نیز منتقل می‌شود

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تصویب کلیات طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان خبر داد.

 

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس به نقل از خانه ملت،‌ محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به نشست امروز کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس اظهار داشت: با حضور وزیر ارتباطات در نشست امروز این کمیسیون، گزارشی از وضعیت بودجه وزارتخانه ارائه شد، در این گزارش موضوع خاصی مطرح نشد و تنها نحوه اختصاص اعتبارات در حوزه وزارتخانه مورد رسیدگی قرار گرفت.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان مورد بررسی قرار گرفت موضوع با حضور جانباز معاون وزارت نیرو و کارشناسان مربوطه مطرح شد و نمایندگان با کلیات آن موافقت کردند.

وی بیان داشت: براساس این طرح دولت می تواند با روش BOO سرمایه بخش خصوصی را به کار گیرد و آب دریای عمان را بعد از شیرین کردن به مرکز استان انتقال دهد.

مفتح توضیح داد: طرح فقط انتقال آب به استان سیستان و بلوچستان است؛ اما در نظر داریم متممی در این طرح قرار داده تا آب به استان کرمان و خراسان جنوبی نیز انتقال داده شود.

انتهای پیام/

مناطق محروم

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ :: ۱۵:۰۷

رئیس مرکز برنامه‌ریزی کمیته امداد امام خمینی(ره) اعلام کرد

اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان به مددجویان مناطق محروم

خبرگزاری فارس: اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان به مددجویان مناطق محروم

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و پژوهش کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: امسال ۶۰۰ میلیارد تومان به مددجویان ساکن مناطق محروم و مرزی این کمیته اختصاص‌ یافته است.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، میرهاشم موسوی رئیس مرکز برنامه‌ریزی و پژوهش کمیته امداد امام خمینی(ره) با اعلام اینکه ۲۵ درصد از اعتبار دولتی این نهاد در سه‌ ماهه نخست امسال محقق شده است، گفت: تاکنون ۲۴ درصد از اعتبار تبصره ۱۴ و ۲۳ درصد از مشارکت مردمی پیش‌بینی‌شده در این مدت جذب‌ شده است.

وی یکی از دلایل جذب حداکثری منابع در بهار امسال را تخصیص منابع با توجه به نیاز استان‌ها دانست و افزود: تاکنون ۲۴ درصد منابع مورد نیاز برای اشتغال‌زایی مددجویان و ۲۲ درصد از اعتبار تأمین مسکن خانوارهای تحت حمایت جذب‌شده است.

موسوی با بیان اینکه کمیته امداد برای فقرزدایی ۹ رویکرد تحولی را در دستور کار قرار داده است، گفت: نخستین رویکرد در این زمینه شناسایی و بازشناسی نیازمندان و اولویت‌بندی نیاز آنهاست که نتیجه آن، پالایش مددجویی ۲۳۰ هزار خانوار تحت حمایت و پالایش بیمه اجتماعی ۷۰ هزار نفر تاکنون است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و پژوهش کمیته امداد ادامه داد: تا پایان برنامه ششم باید سطح‌ بندی خدمات و ارائه خدمات زمان‌دار و مستقل از هم با توسعه زیرساخت‌های فناورانه به‌طور سیستمی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه با هدف خروج مددجویان مستعد توانمند ۱۰ شاخص اصلی برای دادن خدمات مشخص و زمان‌دار تعیین‌شده است، گفت: به‌ منظور ارتقا اثر بخش خدمات حمایتی علاوه بر سه برابر شدن مستمری مددجویان، سرانه خدمات مسکن، اشتغال، جهیزیه و وام قرض‌الحسنه نیز افزایش‌یافته است.

موسوی از طراحی فعالیت‌های جدید متناسب با تغییرات جامعه هدف (بیماران صعب‌العلاج و سالمندان) به‌ منظور ارتقای اثربخش خدمات حمایتی تا پایان برنامه ششم کمیته امداد خبر داد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و پژوهش کمیته امداد، یکی دیگر از رویکردهای کمیته امداد را تقویت حوزه مددکاری اعلام کرد و افزود: پیش‌ از این سرانه پرونده مددجویی مددکارانه هزار و ۱۳۴ پرونده بود که این رقم اکنون به ۴۳۲ پرونده کاهش‌یافته است؛ البته تا پایان برنامه باید از طریق برون‌ سپاری این رقم را به ۱۰۰ پرونده برسد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون دو هزار و ۶۲۴ مددکار در کمیته امداد فعالیت می‌کنند، گفت: این رقم نسبت به سال ۹۴ بیش از ۲۷ درصد افزایش داشته است.

موسوی با تأکید بر مردمی شدن کمیته امداد اعلام کرد: متوسط رشد کمک‌های مردمی تا قبل از سال ۹۵، ۱۴ درصد بود اما اکنون این رقم به ۴۳ درصد افزایش‌ یافته است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و پژوهش کمیته امداد با اشاره به اینکه ۹ میلیون نفر در طرح‌های مختلف کمیته امداد برای خدمت‌رسانی به نیازمندان با این نهاد همکاری می‌کنند، افزود: تا پایان برنامه ششم تعداد مشترکان این طرح‌ها به ۱۶ میلیون نفر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه برای افزایش و تسریع در جذب کمک‌های مردمی روش‌های نوین جایگزین روش‌های سنتی می‌شود،تصریح کرد: هم‌اکنون سهم کمک‌های مردمی از کل منابع کمیته امداد ۳۸ درصد است.

موسوی توجه ویژه به مناطق محروم و مرزی را یکی دیگر از رویکردهای کمیته امداد برای فقرزدایی اعلام کرد و افزود: بر این اساس امسال ۶۰۰ میلیارد تومان به مددجویان ساکن مناطق محروم و مرزی اختصاص‌یافته است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و پژوهش کمیته امداد ادامه داد: علاوه بر اختصاص اعتبار ویژه برای مناطق محروم و تفکیک بودجه این مناطق از مناطق عادی، ۱۵۲ اداره در مناطق کم برخوردار، دوردست و مرزی با توجه به اقتضائات منطقه‌ای ایجادشده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های آینده این نهاد برای خدمات‌دهی به مناطق محروم استفاده از امداد الکترونیک است، گفت: با استفاده از این روش نیاز به حضور فیزیکی و تشکیلاتی در همه مناطق کاهش خواهد یافت.

 موسوی بر ایجاد سازمان برنامه محور و پیاده‌سازی نظام بودجه‌ریزی عملیاتی در کمیته امداد تأکید کرد و افزود: همچنین باید تا پایان برنامه ششم چابک سازی در تشکیلات و نیروی انسانی از طریق برون‌سپاری برخی از فعالیت‌ها انجام شود.

انتهای پیام/

بحث آمایش آموزش عالی

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ :: ۰۰:۱۱

در ستاد راهبردی نقشه جامع علمی بررسی می‌شود

پنج مطالبه مقام معظم رهبری در حوزه آموزش عالی

خبرگزاری فارس: پنج مطالبه مقام معظم رهبری در حوزه آموزش عالی

اعضای ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور، بررسی پنج مطالبه مقام معظم رهبری در حوزه علمی و آموزشی را در دستور کار قرار دادند.

 

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مقام معظم رهبری در دیدارهای اخیر با دانشجویان، نخبگان و اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها مطالباتی را در حوزه علمی و آموزش عالی مطرح کردند. 

از این رو، اعضای ستاد نقشه جامع علمی کشور بررسی پنج مطالبه مقام معظم رهبری را در دستور جلسات خود قرار دادند که تاکنون 2 مطالبه مورد بررسی قرار گرفته است. 

پنج مطالبه مقام معظم رهبری در حوزه آموزش عالی که در دیدار 20 خردادماه امسال با اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه مطرح شد و در دستور جلسات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور قرار گرفت، به شرح ذیل است:

1- بحث آمایش آموزش عالی

2- نامتوازن شدن رشته‌های دانشگاهی و لزوم حمایت تحصیلی

3- اصلاح آئین‌نامه ارتقای اساتید

4- مشارکت نهادهای دانشگاهی در تحقق نقشه جامع علمی کشور

5- فرصت مطالعاتی اعضای هیأت علمی

انتهای پیام/

ایران پنجمین میزبان پناهندگان در دنیا است/

۱۳۹۷/۰۳/۳۱ :: ۲۱:۲۷

رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان:

ایران پنجمین میزبان پناهندگان در دنیا است/ خدمات برجسته جمهوری اسلامی ایران به پناهجویان

خبرگزاری فارس:  ایران پنجمین میزبان پناهندگان در دنیا است/ خدمات برجسته جمهوری اسلامی ایران به پناهجویان

رئیس دفتر کميساريای عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مشهد گفت: از نمونه خدمات برجسته ارائه‌شده توسط جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان بیمه سلامت و دسترسی کودکان فاقد مدرک طبق فرمان رهبری به تحصیل است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مراسم روز جهانی پناهندگان عصر امروز با حضور مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان خراسان رضوی، رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مشهد، سرکنسول سه کشور جمهوری عراق، جمهوری اسلامی افغانستان و پاکستان در مشهد و همچنین جمعی از پناهندگان فعال و تشکل‌های مردم‌نهاد اتباع خارجی در فرهنگسرای زیارت برگزار شد.

 

بیش از 68 میلیون و 500 هزار انسان آواره، نتیجه ظلم ظالمان بر مظلومان

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در این مراسم با تبریک این روز گفت: هیچوقت به اینکه روزی به‌عنوان پناهنده اعلام شود تمایل نداشتیم، و ای کاش در دنیا اتفاقاتی نظیر خشونت، جنگ و درگیری وجود نداشت تا هیچکس از وطن، خانه و کاشانه خود آواره و پناهنده نمی‌شد.

محمد عجمی این روز را یادآور نفرت جامعه بشری از جنگ و خشونت دانست و افزود: این روز فرصتی برای ارائه دیدگاه‌های کشورهای میزبان در خصوص چالش‌های پناهندگی و نمایش تصویری روشن از واقعیت‌های موجود تلخ و شیرین از پدیده پناهندگی در کشورها است.

وی یادآور شد: روز جهانی پناهنده نمادی از همبستگی، هم‌اندیشی و هم‌گرایی جوامع میزبان، پناهندگان و جوامع بین‌الملل است که با نگاهی نواندیشانه و عاری از محدودیت‌های جهانی در مسیر ارج نهادن به ارزش‌ها و کرامات انسانی و حمایت از افراد نیازمند گام‌های اساسی برداشتند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی تأکید کرد: روز جهانی پناهنده فرصتی برای بیان ارزش‌های انسانی و فرهنگی بین ملت‌ها و تقویت مبانی و اصول این ارزش‌ها و کرامت انسانی و نمایش آن به جهانیان است.

عجمی در ادامه اظهار کرد: این نامگذاری موقعیتی برای انعکاس شفاف و روشن، سخاوتمندی و همدردی کشورهای میزبان با آلام و دردهای پناهجویان و مردم بی‌پناه شده کشورهای در حال تعرض و تجاوز توسط بیگانگان فراهم کرده است.

وی گفت: در این روز چهره منفور جنگ، خشم و ظلم ظالمان بر مظلومان جهان که نتیجه آن آوارگی بیش از 68 میلیون و 500 هزار نفر انسان بی‌گناه و بی‌دفاع در داخل و خارج از مرزهای خودشان باشد، به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی ادامه داد: کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با همکاری کشورهای میزبان تلاش می‌کنند به جهانیان یادآوری کنند که میلیون‌ها انسانی که مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند با چه مشکلاتی روبرو هستند و حمایت بین‌المللی خود و کشورهای میزبان از آوارگان را به جهانیان نمایش می‌دهند.

عجمی بیان کرد: به‌طور یقین کشورهای میزبان و کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان هستند که فرصتی برای تجلیل از اندیشه‌ها، تفکرات و استعدادهای بالقوه و دیدگاه‌های صلح‌جویانه پناهندگان همچنین آرزوی برقراری صلح و امنیت در کلیه کشورهای دنیا را رقم می‌زنند و ما خواهان محقق شدن این هستیم که روزی یک پناهنده نیز وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه میزبان پناهندگانی از کشورهای عراق و افغانستان است، تشریح کرد: با همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل همه ساله با برپایی مراسم گرامیداشت روز جهانی پناهنده تلاش می‌شود شجاعت، استقامت و درخشندگی پناهندگان در عرصه‌های مختلف و تلاش آنان را برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، علمی، ورزشی و اقتصادی به کشورهای کمک‌کننده، حامیان بین‌المللی و خود پناهندگان به نمایش گذاشته شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین فرصت‌های جدید پیش‌آمده برای شکوفایی و پیشرفت جامعه پناهندگان را تقویت و از آن حمایت کند و در مسیر ارتباطات و تعاملات بین‌المللی الگوهای موفق و برجسته را به جامعه بشناساند.

عجمی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از دیرباز با رویکرد انسانی، اسلامی و اعتقادی خود ضمن فراهم کردن شرایط و بسترهای لازم زندگی برای پناهندگان در سال‌های اولیه حضورشان در کشور، با اتخاذ سازوکارهای اداری، قانونی، ملی و بین‌المللی، تلاش و همت خود را برای ایجاد و تقویت و توسعه امکانات و زیرساخت‌های لازم آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی و معیشتی برای پناهندگان با همکاری حامیان بین‌المللی خود انجام داده است و در این مسیر همچنان با برنامه‌ریزی مدون و تلاش‌های بی‌وقفه در حال بهبود شرایط زندگی پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران است.

وی توضیح داد: کشور ایران در سال‌های گذشته با اتخاذ سیاست‌ها و راهکارهای علمی و عملی در حوزه‌های آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و معیشتی پناهندگان با رویکرد گشایش و توسعه فضاها و امکانات مربوطه و همچنین توانمندسازی اقشار مختلف و تربیت نیروهای مستعد، خلاق، جوان و باانگیزه اقدام به برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی کرده و زمینه رشد، بالندگی و امید و نشاط را برای پناهندگان فراهم کرده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی یادآور شد: امروز ما شاهد تحصیل 320 هزار دانش‌آموز دارای مدارک اقامتی معتبر و 110 هزار دانش‌آموز فاقد مدرک اقامتی معتبر و در مجموع 430 هزار دانش‌آموز در مدارس دولتی در کنار دانش‌آموزان ایرانی هستیم، که این یعنی عرصه علم و علم‌آموزی برای همه پناهندگان فراهم شده است.

عجمی با بیان اینکه امکان ادامه تحصیل برای جاماندگان و طالبان علم که با دعوت آنان به کلاس‌های نهضت سوادآموزی فراخوانده می‌شوند؛ فراهم شده افزود: تحصیل 60 هزار دانش‌آموز دارای مدرک اقامتی و 18 هزار دانش‌آموز فاقد مدرک اقامتی در استان خراسان رضوی نماینده تلاش اداره کل آموزش و پرورش استان در راستای علم‌آموزی پناهندگان است؛ تحصیل 6 هزار دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان نیز مؤید این مطلب است.

وی اظهار کرد: در حوزه درمان، برخورداری 90 هزار نفر پناهنده از امکانات درمانی و بهداشتی بیمه سلامت برای چندمین سال متوالی با همکاری دولت ایران و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، اقدامی بی‌نظیر در ارتقای سلامت، بهداشت و درمان پناهندگان بوده است و مشمولیت 12 هزار نفر از اقشار آسیب‌پذیر جامعه پناهنده در استان خراسان رضوی از جمله این اقدامات است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی یادآور شد: برگزاری دوره‌های حرفه‌آموزی، توانمندسازی فنی و حرفه‌ای پناهندگان و ایجاد کارگاه‌های تولیدی در مهمان‌شهرها و شهرستان‌ها از جمله اقدامات اثرگذار در جهت معیشت پناهندگان توسط دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیساریای عالی سازمان ملل است.

عجمی یکی از سیاست‌های ابلاغی اداره کل اتباع کشور را توسعه و گسترش سازمان‌های مردم‌نهاد پناهندگان دانست و بیان کرد: در استان خراسان رضوی امروز شاهد فعالیت 17 سازمان مردم‌نهاد در حوزه فرهنگی، علمی، ورزشی، درمانی و معیشتی هستیم که با مجوز رسمی وزارت کشور در استان خراسان رضوی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه توجه به نیازهای فرهنگی جامعه پناهندگان از جمله مواردی است که در چند سال اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته، گفت: توسعه فعالیت‌های قرآنی، اقدامات فرهنگی، علمی و ورزشی بی‌نظیر و چشمگیر بوده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی ادامه داد: 46 هزار نفر متقاضی اعزام به عتبات عالیات از پناهندگان در سال‌های 95 و 96، کسب رتبه‌های اول تا سوم در مسابقات قرآنی، علمی، آموزشی و ورزشی، نتیجه اقداماتی بوده است که دستگاه‌های فرهنگی با همراهی پناهندگان انجام داده‌اند.

عجمی تشریح کرد: اقدام فرهنگی بی‌نظیر که در شناخت نوجوانان و جوانان، نسل دوم پناهندگان افغانستانی متولد شده در ایران کاملاً به جا بوده است برگزاری جشنواره‌های افغانستان‌شناسی طی پنج سال متوالی است که به شناخت جوانان افغانستانی از کشورشان کمک می‌کند.

وی متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است حضور پناهندگان را در حوزه‌های اقامتی، اشتغال، تحصیل و هر آنچه که لازمه زندگی پناهندگان است قانونمند بداند بنابراین به همه پناهندگان توصیه می‌شود در این جهت گام بردارند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح‌های اداره کل اتباع و دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی ذیربط تأکید کرد: طرح تمدید مدرک روادید پناهندگان خانواری در حال اجرا است و توقع ما از پناهندگان این است که به موقع برای این کار مراجعه کنند.

عجمی اضافه کرد: طرح بیمه سلامت نیز همچنان در حال اجرا است و علیرغم اینکه تعداد 12 هزار نفر در استان خراسان رضوی سهمیه پذیرش رایگان بیمه سلامت را دارند اما مراجعه 7 هزار از پناهندگان جای گلایه دارد، انتظار ما این است پناهندگانی که واجد شرایط هستند مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه از دوم تیرماه نیز توزیع مرحله سوم کارت‌های آمایش پناهندگان افغانستانی و عراقی در استان آغاز می‌شود، از پناهندگان درخواست کرد تا در روزهای ابتدایی برای دریافت آن مراجعه کنند. 

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی یادآور شد: فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان مهاجر و پناهنده در مدارس نیز فرا رسیده است که در این خصوص نیز از سوی اداره کل اتباع و اداره کل آموزش و پرورش استان هماهنگی‌هایی صورت گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران پنجمین میزبان پناهندگان در دنیا است/  خراسان رضوی بعد از تهران بیشترین تعداد پناهنده را دارد

رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مشهد نیز در بخش دیگری از مراسم، با اشاره به نامگذاری 20 ژوئن توسط سازمان ملل در سال 2000 میلادی به‌عنوان روز جهانی پناهندگان گفت: روز جهانی پناهنده به این منظور برگزار می‌شود تا آگاهی جامعه جهانی را نسبت به پناهندگان و افرادی که وادار به جابه‌جایی و ترک خانه خود شده‌اند، افزایش یابد.

مولوگنا زورای مامو با بیان اینکه موضوع انتخاب شده توسط کمیساریای عالی برای بزرگداشت این روز «ما هم همراه پناهندگان می‌ایستیم» است، بیان کرد: امروز لازم است در حالیکه بردباری، احترام و شفقت را پیشه کنیم دست‌های خود را برای دریافت کمک و یافتن راه‌حل‌های پایدار به سوی جامعه جهانی دراز کنیم.

وی متذکر شد: متأسفانه جابه‌جاشدگی‌هایی که بیشتر آن ناشی از مناقشات، درگیری و جنگ است به شدت افزایش یافته و به‌طور عمده در نتیجه شرایط جدید بحران در سوریه و سودان جنوبی و سایر نقاط است، همچنین مربوط به جابه‌جایی‌هایی است که در گذشته اتفاق افتاده و کماکان حل نشده باقی مانده است.

رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مشهد تأکید کرد: 68.5 میلیون نفر که وادار به جابه‌جایی و ترک خانه خود شده‌اند آماری بی‌سابقه در جهان است و تعداد 25.4 میلیون نفر نیز پناهنده هستند که بیش از نیمی از آن را کودکان تشکیل می‌دهند.

مولوگنا با اشاره به اینکه، بعضی از این افراد مجبور به فرار از کشور خود شده‌اند و از مرزهای بین‌المللی عبور کردند و بعضی هم در داخل کشور خود وادار به ترک خانه خود شده‌اند، اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران میزبانی پناهندگان را طی چهار دهه اخیر به عهده داشته و خدمات بشردوستانه‌ای به آنان ارائه داده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با میزبانی یک میلیون پناهنده پنجمین میزبان پناهندگان در دنیا است، یادآور شد: پناهندگان در ایران و خراسان رضوی که بعد از استان تهران بیشترین تعداد پناهنده را دارد در جامعه ایرانی زندگی می‌کنند و از خدمات یکسان آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.

رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مشهد در همین خصوص تشریح کرد: از نمونه خدمات برجسته ارائه‌شده توسط جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان بیمه سلامت و دسترسی کودکان فاقد مدرک طبق فرمان رهبری به تحصیل است.

مولوگنا با اشاره به حمایت کمیساریای عالی سازمان ملل، اداره اتباع و سایر دستگاه‎های ذیربط در حوزه‌های مختلف از دولت ایران توضیح داد: حمایت‌ها در حوزه آموزش با ساخت مدرسه و برگزاری دوره‌های سوادآموزی، در حوزه بهداشت با ساخت مراکز بهداشت و ارائه خدمات بهداشتی و بیمه سلامت، برنامه‌های توانبخشی، خدمات حقوقی از طریق کمیته‌های حل اختلاف، پروژه‌های معیشتی و تسهیل کردن راه‌حل‌های پایدار، رایزنی و مشارکت صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: کمیساریای عالی سازمان ملل در حالیکه با همکاری نزدیک خود با دولت ایران برای بهبود شرایط پناهندگان تلاش می‌کند، سعی دارد با مطرح کردن و برجسته کردن خدمات دولت و توانمندی‌های جامعه پناهندگان بر لزوم تشریک مساعی جامعه جهانی با تمرکز بر چارچوب جامع پاسخگویی به مسائل پناهندگان تأکید کند.

رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مشهد در پایان سخنانش یادآور شد: امروز 60 سال از زمانی که دولت‌ها همبستگی خود را با پناهندگان از طریق الحاق کنوانسیون نظام 951 اعلام کردند می‌گذرد، کمیساریا تمایل دارد از این فرصت استفاده کند و بار دیگر پایبندی خود را به تعهدات و ارزش‌های مطرح شده در کنوانسیون که اساس حمایت بین‌المللی پناهندگان را بیان می‌کند، اعلام کند.

ضرورت توجه به ریشه‌های پناهندگی

رئیس نمایندگی وزارت خارجه شمال و شرق کشور نیز با اشاره به اینکه تا زمانی که موضوع پناهندگی در سطح جهان حل نشود، این موضوع سروسامان پیدا نمی‌کند، اظهار کرد: اینکه سازمان ملل این روز را به‌عنوان روز جهانی پناهنده نامگذاری کرد نکته مثبتی است زیرا توجه جامعه جهانی به این موضوع جلب می‌شود و این روز جشن گرفته می‌شود.

غلامعباس ارباب خالص اضافه کرد: این اتفاق خوبی است اما کافی نیست، بهتر است در چنین روزی به ریشه‌های پناهندگی مانند اینکه مسببین و عوامل پناهندگی چه کسانی هستند، پرداخته شود زیرا تا زمانی که به ریشه‌های پناهندگی و مهاجرت پرداخته نشود و عزم جهانی صورت نگیرد هرسال باید روز جهانی پناهنده را جشن گرفت.

وی تشریح کرد: باید در آینده نزدیک شاهد این باشیم که روز پناهنده نباشد و هیچ پناهنده‌ای نیز در دنیا وجود نداشته باشد تا به وضعیتی که روز پناهندگان در عرصه بین‌الملل نهادینه شود، نرسیم زیرا این یکی از ضعف‌های ساختارهای جهانی است که متأسفانه به‌جای حل مشکل از کنار آن عبور می‌کند.

رئیس نمایندگی وزارت خارجه شمال و شرق کشورمتذکر شد: باید با کمک نمایندگی سازمان ملل در امور پناهندگان، سازمان‌های کمک‌کننده به این مجموعه، دولت‌هایی که تأثیر بسزایی در عرصه بین‌الملل دارند، سازمان‌های مردم‌نهاد و سایر کسانی که می‌توانند افکار جهانی را چه به لحاظ تبلیغی و فرهنگی و چه به لحاظ اقدامی تحت تأثیر قرار دهند، بسیج شوند و با این موضوع مبارزه کنند.

ارباب خالص با اشاره به اینکه به‌طور قطع می‌دانیم عوامل اصلی پناهندگی جنگ و ناامنی است که متأسفانه جامعه جهانی از این موضوع به شدت رنج می‌برد، بیان کرد: اگر در گذشته جنگی میان دولت‌ها و کشورها بوده، امروزه به جنگ میان گروه‌های متعددی که در همه کشورها با کمک‌های مالی و پشتبانی برخی از دولت‌ها و کشورها فعالیت دارند، تبدیل شده است.

جمهوری اسلامی ایران طولانی‌ترین میزبانی را از پناهندگان دارد

سرکنسول افغانستان در مشهد در خصوص روز جهانی پناهندگان تشریح کرد: روز جهانی پناهنده از سویی یادآور نفرت از جنگ، خونریزی، و خشونت‌ها است و از سویی به‌عنوان یادآوری مشکلات و موفقیت‌های پناهندگان و تجلیل از موفقیت‌های آنان و تشویق و ترغیب کردن آن‌ها.

سید نورالله راغی افزود: از طرفی امروز جامعه جهانی مشکلات پناهندگان را متوجه جامعه جهانی می‌کند که این امر دارای اهمیت بسزایی است زیرا با توجه به وقوع موج جدیدی از پناهندگی، اهمیت رسیدگی به امور پناهندگان افزایش یافته و توجه بیش از پیش جامعه بین‌المللی را می‌طلبد.

وی تأکید کرد: امید داریم مشکلات پناهندگان در سطح بین‌المللی مانند سایر مشکلات بین‌المللی از جمله تروریسم، مواد مخدر و سایر مشکلات در صدر توجه جامعه بین‌الملل و کشورهای منطقه و جهان قرار گیرد.

سرکنسول افغانستان در مشهد با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از کشورهایی است که بیشترین حجم از پناهندگان را در خود جای داده و کشوری است که شاید طولانی‌ترین میزبانی را از پناهندگان داراست، گفت: در این زمینه شاهد این هستیم که هر روز سهولت‌ها و امکانات بیشتری ایجاد می‌شود و به مشکلات پناهندگان بیش از پیش رسیدگی می‌شود.

راغی با بیان اینکه در چند سال اخیر مشاهده می‌کنیم که امکانات جدیدی در اختیار پناهندگان قرار می‌گیرد، بیان کرد: طی سال‌های اخیر هیچ موضوعی در مورد تسهیل امور پناهندگان وجود نداشته که مورد توجه قرار نگرفته باشد برای نمونه روزانه دست‌کم بیش از 100 نفر از جریمه‌های تمدید اقامت وجود دارند که علت آن عدم توجه کافی پناهندگان به این موضوع است ولی همه روزه همکاری‌های کافی صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: وجود حدود 70 هزار دانش‌آموز در استان خراسان رضوی و نزدیک به 400 هزار دانش‌آموز در کل ایران، همچنین وجود نزدیک به 20 هزار دانشجو در ایران که 6 هزار نفر آن در استان خراسان رضوی حضور دارند نشان‌دهنده کمک‌های جمهوری اسلامی ایران است.

سرکنسول افغانستان در مشهد با تأکید بر اینکه امیدواریم همکاری بیشتری در زمینه آموزش و پرورش توسط کمیساریای عالی سازمان ملل صورت گیرد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به کارگران نیز توجه ویژه‌ای گذاشته علاوه بر این برای نزدیک‌تر شدن و کم کردن فاصله میان پناهندگان نیز به اقداماتی نیاز است.

راغی با اشاره به اینکه براساس نتایج به‌دست آمده متوجه می‌شویم که مهاجرین از امکانات موجود کمال استفاده را می‌کنند، بیان کرد: رتبه‌های اول تا سوم کنکور سراسری و کسب رتبه‌های یک تا سه مسابقات قرآنی نشان‌دهنده این است که در اینجا برای پناهندگان فرصت‌هایی وجود دارد و از این فرصت‌ها استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ الف

مناطق محروم - زنان

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ :: ۱۱:۱۴

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و مناطق محروم کمیته امداد امام خمینی(ره):

۷۰ درصد از جمعیت مددجویی مناطق محروم را «زنان» تشکیل می‌دهند + اینفوگرافیک

خبرگزاری فارس: ۷۰ درصد از جمعیت مددجویی مناطق محروم را «زنان» تشکیل می‌دهند + اینفوگرافیک

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و مناطق محروم کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه ۱۸ درصد از جمعیت مناطق محروم تحت حمایت این کمیته هستند، افزود: ۷۰ درصد از جمعیت مددجویی مناطق محروم را زنان تشکیل می‌دهند.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، آذر اسماعیلی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و مناطق محروم کمیته امداد امام خمینی(ره) با اعلام اینکه یک‌ میلیون و 117 هزار مددجوی تحت حمایت کمیته امداد ساکن مناطق محروم و مرزی هستند، گفت: این تعداد معادل  39 درصد از کل مددجویان این نهاد است.

وی با اشاره به اینکه 18 درصد از جمعیت مناطق محروم تحت حمایت کمیته امداد هستند، افزود: 70 درصد از جمعیت مددجویی مناطق محروم را زنان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و مناطق محروم کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان نسبت به سایر استانها بیشترین مددجویان ساکن مناطق  محروم را دارد،تصریح کرد: بر اساس بررسی انجام شده 51 درصد از مددجویان در ضریب 6 محرومیت، 29 درصد در ضریب 7، 16 درصد در ضریب 8 و  چهار درصد نیز در ضریب 9 محرومیت ساکن هستند.

انتهای پیام/

 

از آخرین وضعیت پروژه انتقال آب خلیج فارس

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ :: ۱۷:۲۹

سیاسیون در صفحه مجازی خود چه نوشتند؟

آخرین وضعیت پروژه انتقال آب خلیج فارس/ ماجرای حذف تعطیلات مجلس به پیشنهاد یک نماینده

خبرگزاری فارس: آخرین وضعیت پروژه انتقال آب خلیج فارس/ ماجرای حذف تعطیلات مجلس به پیشنهاد یک نماینده

از آخرین وضعیت پروژه انتقال آب خلیج فارس تا حذف تعطیلات مجلس به پیشنهاد نماینده شاهین‌شهر را در مجله مجازی فارس بخوانید.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نمایندگان استان اصفهان در صفحات مجازی خود از جلسات، تذکرات، مصاحبه‌ها و عملکردشان نوشتند؛ از آخرین وضعیت پروژه انتقال آب خلیج فارس تا حذف تعطیلات مجلس به پیشنهاد نماینده شاهین‌شهر را در مجله مجازی فارس بخوانید.

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در کانال ایتای خود نوشت:

*انتقال 5 میلیون مترمکعب آب شیرین به مرکز کشور

ابوترابی طی نشست مدیران ارشد شهرستان در مورد بحران آب گفت: یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ملی کشور در این عرصه، انتقال 5 میلیون مترمکعب آب شیرین شده خلیج فارس به فلات مرکزی ایران با سرمایه‌گذاری 6500 میلیارد تومانی است که تاکنون پنجاه درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

بخش‌هایی از تجهیزات مورد نیاز برای شیرین کردن آب دریا در بنادر ایران تخلیه شده و تعداد دیگری نیز در حال بارگیری از کشورهای تولیدکننده است؛ پروژه که اخیراً 2 هزار میلیارد تومان نیز از محل صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی مجری آن تسهیلات داده شده، به شرط عدم بروز مشکل خاصی تا دو سال آینده به ثمر خواهد نشست.

 

از اخبار مرتبط با آمایش سرزمین ایران در خرداد 1397

 

از اخبار مرتبط با آمایش سرزمین ایران در خرداد 1397

 

خطر قنات ها و شکستگی شریان های حیاتی را نباید دست کم گرفت

*

ابهام در سرنوشت پروژه های نیمه تمام شهر/ بی توجهی به مسائل فرهنگی و بافت فرسوده

*

یشنهاد تشکیل نهاد مردمی جهاد سازندگی را ارائه می‌کنیم/ وقتی جهاد حذف شد مناطق محروم بی‌سرپرست ماند

*

حداث ۵ پلازای شهری در پنج پهنه شهر تهران

*

سالانه 400 میلیون مترمکعب به ارزش 20 هزار میلیارد ریال روان‌آب تهران به فاضلاب تبدیل می‌شود

*

تمرکز 65 درصدی نقدینگی کشور در پایتخت/ استان‌ها همچنان محرومند

*

ایران پنجمین میزبان پناهندگان در دنیا است/ خدمات برجسته جمهوری اسلامی ایران به پناهجویان

*

۲ میلیون هکتار درختکاری و 4 میلیون هکتار بیابان‌زایی نتیجه عملکرد ۱۱۰ ساله سازمان جنگل‌ها