دانشگاه . تهران .   Tehran .university

دانشگاه . تهران . Tehran .university

نظارت بر امور مدیریت و برنامه ریزی کشور . دریچه ای بر شهر تهران با بررسی های انسانگرایانه ی اجتماعی و اقتصادی و آغازگردر دانش و هنر
دانشگاه . تهران .   Tehran .university

دانشگاه . تهران . Tehran .university

نظارت بر امور مدیریت و برنامه ریزی کشور . دریچه ای بر شهر تهران با بررسی های انسانگرایانه ی اجتماعی و اقتصادی و آغازگردر دانش و هنر

رنامه ریزی آموزشی (12) . استخراج آمار و مطالب مورد نظر از اسناد و مدارک موجود

  

برنامه ریزی آموزشی (12)


9 - اهمٌ وظایف کاردانی برنامه ریزی آموزشی


4 – استخراج آمار و مطالب مورد نظر از اسناد و مدارک موجود :


وظیفه کمک کارشناسان از لحاظ جمع آوری اطلاعات و آمار به حدٌی مهم است که در برخی از تخصص ها ترجیح داده اند که کمک کارشناس را آمارگر بخوانند . جمع آوری اطلاعات کیفی نسبتا" ساده تر  ؛ و کاربرد آنها نیز تقریبا" همیشگی است . امٌا اطلاعات کمٌی بسیار تغییر پذیر هستند و در هر مقطع زمانی برنامه ریزی با مقطع قبلی متفاوت شده اند . به همین دلیل است که هر سال یا هر چندسال یکبار با نیروئی متخصص و مجهز ، و هزینه ای نسبتا" سنگین ، به آمارگیری آموزشی اقدام می شود .

آمارگری ، محاسبات آماری ، بررسی کمٌیت ها و مقادیر ، و بطور کلٌی بررسیهائی که جنبه آماری – ریاضی دارند برعهده کاردان برنامه ریزی آموزشی است ؛ و از این رو بر وی فرض است که از لحاظ شناسائی های آماری ( علم آمار ) در ارتباط با جامعه و جمعیت مورد مطالعه ( جمعیت شناسی ) خود آموزش کافی دیده به حدٌ کافی مطالعه و تخصص داشته باشد .

( ادامه دارد )


منبع : علیرضا آیت اللهی ( تدریس ) .برنامه ریزی آموزشی ، تدریس در برخی از دوره های مدیریت – کارشناسی و کاردانی برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ؛ از جمله نهضت سواد آموزی .


برنامه ریزی آموزشی ، وظایف کاردانی ، آمارگری ، کمک کارشناس ، اطلاعات کیفی ، اطلاعات کمٌی ، علم آمار ، جامعه شناسی ، جمعیت شناسی

اهمٌ وظایف کاردانی برنامه ریزی آموزشی 3 – همکاری با کارشناس برنامه ریزی آموزشی در تعیین دروس و توزیع آن بین معلمان و کلاسها :

 

برنامه ریزی آموزشی (12)

اهمٌ وظایف کاردانی برنامه ریزی آموزشی

3 – همکاری با کارشناس برنامه ریزی آموزشی در تعیین دروس و توزیع آن بین معلمان و کلاسها :


شاید بتوان ادعا کرد که وظیفه اصلی آموزش و پرورش در تعیین دروسی است که می بایست به دانش آموزان آموخته شود . هدف آموزش و پرورش بطورکلٌی ، در یک کشور ، و در یک ناحیه ، در تعیین دروسی است که میبایست آموخته شوند و اینکه کمٌ و کیف آنها چه باشد . از اینرو موارد زیر معمولا" در برنامه ریزی آموزشی نزد برنامه ریزان آموزشی ضروری می نمایند :

-       اصول و فلسفه آموزش و پرورش

-       جامعه شناسی اجتماع یا جامعه هائی که مورد آموزش قرار می گیرند

-       تکنولوژی آموزشی مناسب آن جامعه

-       روانشناسی و نظایر آنها

و آنگاه اصل بر این است که در برنامه ریزی آموزشی کشور به اصول زیر توجٌه شود :

-       مرام و مذهب کشور

-       اهداف اصولی رشد و توسعه و تعالی کشور

-       سیاستها ، قوانین و مقررات و برنامه های اجرائی کشور

حتی در یک محدوده کوچک لازم است توجٌه شود که چه کسانی مورد آموزش قرار می گیرند ؟ . چه درسی در آموزش آنها ضروری و لازم است ؟ این دروس تا چه حدٌی و به چه کیفیتی مورد تدریس قرار می گیرند ؟ . کدام گروه از معلمان در صلاحیت آنند که این دروس را تدریس کنند ؟ . نحوه ی استخدام و به خدمت گرفتن این گروه از معلمان چگونه است ؟  چه ساعاتی از خدمت کدام معلمان را می توان به آموزش در آموزشگاه مورد نظر اختصاص داد ؟ و ....

و در همین زمانبندی خدمت معلمان و تدریس ایشان است که مرکز ثقل فعالیت کاردان آموزشی در انجام وظایف برنامه ریزی درسی ، به عنوان معاون برنامه ریزی آموزشی ، آغاز می گردد و سعی مینمایند که ساعات تدریس دروس را با ساعات خدمت معلمان تطابق دهند .