مدیریت بنگاه ها ( شر کت ) های اقتصادی ( بازرگانی - صنعتی - و....)
روشهای طبقه بندی و تنظیم اسناد و مدارک :
بایگانی ( آرشیو ) - واقعی - مجازی ( رایانه ای ) (7)
طبقه بندی اسناد
به طور کلٌی طبقه بندی اسناد در هرسازمان اداری ، بنگاه اقتصادی ، شرکت بازرگانی و نظایر آنها در سه بخش اصلی صورت می گیرد :
- موضوع
- زمان
- مکان
که در این میان موضوع اهمیتی بیشتر دارد .
تنظیم اسناد نیز قاعدتا" بر اساس استفاده از ماتریس هائی است که کمتر از کتابها و مقالات تخصصی تقلید و بیشتر بر اساس فعالیت ها و تجربیات سازمان یا شرکت شکل نی گیرند ؛ در یک جدول مادر یا ماتریکس پایه قابل ترسیم اند ؛ و شماره گذاری یا به اصطلاح کد بندی محل ها ، تاریخ ها ، و به ویژه موضوعات بر اساس آنها صورت می گیرد .
ارزشیابی اسناد
صرفنظر از اسناد صادره که لازم است طبقه بندی و لااقل تا مدتی نگهداری شوند ، تخصص ، و تجربه مسؤولان طبقه بندی اسناد نشان می دهد که کدام اسناد وارده کاربری بعدی دارند ؛ و کدام بیفایده ، زائد و وبال سازمان هستند .
پس از اسناد اساسی که معمولا" در دفتر مدیر نگهداری می شوند و تنها با اجازه او ممکن است در اختیار دیگران هم قرار گیرند ؛ ابتدا به حذف « اسناد قابل امحاء » ، « اسناد بی ارزش » ، و « اسناد زائد » می پردازند تا ، صرفنظر از اسناد کم ارزش ، فرعی و راکد ، به بخش بندی سایر اسناد مبادرت نمایند .
طبقه بندی اسناد ، طبقه بندی موضوعی ، طبقه بندی مکانی ، طبقه بندی زمانی ، ارزشیابی اسناد
مدیریت بنگاه ها ( شر کت ) های اقتصادی ( بازرگانی - صنعتی - و....)
روشهای طبقه بندی و تنظیم اسناد و مدارک :
بایگانی ( آرشیو ) - واقعی - مجازی ( رایانه ای ) (6)
اسناد اساسی (3) اسناد مهم
( Serious Records )
اسناد مهم اسنادی هستند که با سیاست کلٌی ، روشها و تشکیلات هر سازمان سرو کار دارند ؛ از جمله :
یک - اسناد حقوقی مانند :
- حق موقعیت ( سر قفلی ، حق سکنی ، و... )
- مجوزهای تولید و...
اسناد ثبت شرکت
- حقوق استفاده از یک علامت تجارتی خاص
دو - اساسنامه
سه - آئین نامه ها
چهار - برنامه ها
پنج - دستورات ، راهنمائی ها ، تذکرات و اخطار هائی که مستقیما" از سوی بالاترین مقام سازمان ( مدیر عامل - مدیر کل یا ... ) صادر می شوند .
شش - ارزیابی های عملکرد
هفت - تجدید نظرها
طبیعتا" اینگونه اسناد غالبا" در دفتر مدیر توسط مسؤولان دفاتر ، تنظیم و طبقه بندی شده در یک سیستم اطلاعاتی پیشرفته ای که وی بنیانگذاری می کند با گزارش عملکرد ها ، شرح مسائل و مشکلات ، پیشنهادات و... که از سوی اعضاء به دفتر مدیر می رسند تکمیل می گردند .
اسناد اساسی ، اسناد مهم ، اسناد حقوقی ، سرقفلی ، مجوز تولید ، اسناد ثبت شرکت ، علائم تجاری ، اساسنامه ، آئین نامه ها ، دستورات ، ارزیابی ای عملکرد ، تجدید نظرها
مدیریت بنگاه ها ( شر کت ) های اقتصادی ( بازرگانی - صنعتی - و....)
روشهای طبقه بندی و تنظیم اسناد و مدارک :
بایگانی ( آرشیو ) - واقعی - مجازی ( رایانه ای ) (5)
اسناد اساسی (2) بخشبندی اسناد
اسناد را از دیدگاههای حفاظتی معمولا" به پنج بخش اصلی تقسیم و طبقه بندی می کنند :
طبقه بندی اسناد در هر سازمان بنا به واهداف و وظایف آن سازمان و به وسعت و اهمٌیت ، تفصیل و پیچیدگی امور آن سازمان است که ممکن است در بخش عمومی به ده ها طبقه برسد ؛ یا بنا به محرمانه بودن امور سازمان مربوط از دهها طبقه تجاوز کند . امٌا عموما" و به طور کلٌی به پنج طبقه تقسیم شده است :
یک - اسناد عادی
دو - اسناد محرمانه
که باز خود تقسیم می شوند به :
* اسناد محرمانه مستقیم
* اسناد محرمانه غیر مستقیم
سه - اسناد خیلی محرمانه
که باز خود تقسیم می شوند به :
- اسناد خیلی محرمانه مستقیم
- اسناد خیلی محرمانه غیر مستقیم
چهار - اسناد سرٌی
پنج - اسناد به کلٌی سرٌی
مدیریت بنگاه ها ( شر کت ) های اقتصادی ( بازرگانی - صنعتی - و....)
روشهای طبقه بندی و تنظیم اسناد و مدارک :
بایگانی ( آرشیو ) - واقعی - مجازی ( رایانه ای ) (4)
اسناد اساسی (1) : دفاتر : دفتر روزنامه
مجموعا" این اسناد را می توان به سه مقوله اساسی تقسیم کرد : دفاتر - طبقه بندی اسناد - اسناد مهم .
1 - دفاتر :
الف : دفتر روزنامه
« دفتر روزنامه » یا « دفتر روزنامه عمومی » دفتری است که کلیه معاملات و رویدادهای مالی یک بنگاه اقتصادی ، هر روز به تاریخ همان روز ، و به ترتیب ساعت وقوع ، در آن ثبت می شوند و دفتر قانونی بنگاه محسوب می شود .
بر اساس ماده ۷ قانون تجارت ایران، «دفتر روزنامه دفتری است که تاجر باید همه روزه مطالبات، دیون و دادوستد تجارتی و معاملات راجع به اوراق تجارتی و به طور کلی جمیع واردات و صادرات تجارتی خود را به هر اسم و رسمی که باشد و وجوهی را که برای مخارج شخصی خود برداشت میکند در آن ثبت نماید » .
این دفتر با فرم لازم توسط بگاه های انتشاراتی چاپ و منتشر شده به بنگاه ها عرضه می گردد شامل ستون های : شماره ردیف - شماره سند - تاریخ ( به ماه و روز ) - شرح معامله - عطف به شماره - بدهکار - بستانکار . ذیل هرصفحه جمع مبلغ معاملات آن صفحه و جمع مبلف معاملات تا آخر آن صفحه می آید تا کار حسابداری و حسابرسی را آسان نماید .
*
دفتر روزنامه ، رسمی و قانونی است ، ملاک پرداخت مالیات ، دریافت یارانه ها و سایر خدمات و کمک های دولتی ، یازرسی در زمان ورشکستگی احتمالی ، و... به همین جهت نباید با مداد نوشته شود ، نباید مخدوش باشد ، و...
با این وجود برخی از شرکت های کشورهای عقب مانده جهان به منظور عدم پرداخت مالیاتِ حقٌه به دولت ؛ پولشوئی و سایر خلاف های بازرگانی دارای یک دفتر روزنامه حقیقی و یک یا چند دفتر روزنامه ساختگی می باشند .
دفاتر بنگاه اقتصادی ( شرکت ) ، ، دفتر روزنامه ، دفتر روزنامه عمومی ،دفتر رسمی تجاری ، فرار مالیاتی ، پولشوئی ، بازرسی شرکت ها .
ب : دفتر کل
دفتر کل دفتری است که محتویات دفتر روزنامه را به صورت گروه بندی شده از فعالیت های بنگاه در خود جای می دهد ؛ و بنابر این هرگرده در صفحاتی جداگانه که بخشی مستقل را تشکیل می دهند می آید .
- مدیریت بنگاه ها ( شر کت ) های اقتصادی ( بازرگانی - صنعتی - و....) روشهای طبقه بندی و تنظیم اسناد و
مدیریت بنگاه ها ( شر کت ) های اقتصادی ( بازرگانی - صنعتی - و....)
روشهای طبقه بندی و تنظیم اسناد و مدارک :
بایگانی ( آرشیو ) - واقعی - مجازی ( رایانه ای ) (3)
طبقه بندی موضوعی اسناد بازرگانی
در ارزشیابی اسناد و مدارک برای تهیه و تدارک ( حتی گاه به صورت سفارش و خرید ) ، موضوعات مربوط و انواع آنها مورد توجه قرار می گیرند که مجموعا" « چهار چوب قلمرو اسنادی سازمان اداری بنگاه اقتصادی » را تشکیل می دهند .
مثلا" نخستین بخش ها ی طبقه بندی موضوعی اسناد و مدارک در مدیریت بازرگانی به « خرده فروشی - عمده فروشی » و « صادرات - واردات » مربوط می شود .
عمده فروشی و خرده فروشی
الف - خرده فروشی
یک - مواد خوراکی
یکم - کالاهای یادوام
دوم - کالاهای کم دوام
سوم - کالاهای بی دوام :
1 - حیاتی ( مثل آب - نان - و... )
2 - اساسی ( مسکن و... )
3 - ثانویه ( مثلا" قند - چای )
4 - تجمٌلی ( مثل لوستر - اشیاء تزئینی اطاق پذیرائی و... )
5 - تفننی ( مثل اسباب بازی بچٌه ها )
6 - ....
امروز خدمات نیز موضوعی مهم از بازرگانی را تشکیل می دهند .
باید توجه داشت که در عمل هیچ گونه طبقه بندی موضوعی مسلٌمی در این باره وجود ندارد و اینگونه طبقه بندی ها برحسب عصر و زمان - مکان و محل جغرافیائی - موضوع فعالیت بنگاه - نظرات و تصمیمات مدیران بنگاه - و... تعیین می شوند .
ب - عمده فروشی
یک - کالاهای مصرفی ( مثل خوراک - پوشاک )
دو - کالاهای واسطه ئی ( مثل بنزین )
سه - کالاهای سرمایه ای ( مثل چرخ خیاطی )
یکم - اختصاصی
دوم - عمومی
صادرات و واردات
الف - صادرات
یک - اختصاصی
یکم - مستقیم
دوم - غیر مستقیم ( با واسطه )
1- واسطه داخلی ( عمده فروشی صادراتی )
2 - واسطه داخلی ( عمده فروشی در خارج از کشور )
3 - نمایندگی ( اعطای نمایندگی فروش )
-...
ب - واردات
یک - اختصاصی
دو - عمومی
پ - ترانزیت
یک - اختصاصی
دو - عمومی
و....
در این مورد و سایر موارد نیز طبقه بندئی مقبول عموم مجامع علمی و به اصطلاح علمی در « مدیریت بازرگانی » وجود ندارد و هر بنگاهی میتواند و در عمل لازم است که طبقه بندی خاص خود را داشته باشد .
(ادامه دارد )
طیقه بندی اسناد بازرگانی ، عمده فروشی و خرده فروشی ، کالاهای حیاتی ، کالاهای اساسی ، کالاهای ثانویه ، کالاهای تجملی ، کالاهای تفننی ، کالاهای مصرفی ، کالاهای سرمایه ای ، خدمات ، صادرات و واردات ، ترانزیت